Služby -> Liečebnopedagogická intervencia
Mgr. Zuzana Marošová, liečebný pedagóg
telefón: + 421 2 591 009-36;
e-mail: marosova@mokrohajska.sk
konzultácie a poradenstvo pre rodičov: Po 16.00 – 17.00 Št 16.00 – 18.00 (pozn.: iný čas je možný po dohode telefonicky alebo prostredníctvom e-mailu)
Mgr. Kristína Szabová, liečebný pedagóg
telefón: + 421 2 591 009-62
e-mail: szabová@mokrohajska.sk
Základné informácie
Liečebnopedagogická intervencia v našom zariadení dopĺňa systém služieb a interdisciplinárnej pomoci pre deti, dospievajúcich a dospelých ľudí so zdravotným znevýhodnením.
Liečebná pedagogika
Liečebná pedagogika, ktorá sa v odbornej literatúre zvyčajne popisuje ako hraničný odbor pedagogiky, realizuje svoju intervenciu ako liečebnopedagogickú diagnostiku, terapeuticko-výchovné pôsobenie prostredníctvom rôznych činnostných terapií (činnostná terapia/ergoterapia, arteterapia, dramatoterapia, biblioterapia, muzikoterapia, psychomotorická terapia, terapia hrou) a ako liečebnopedagogické poradenstvo. Liečebná pedagogika je otvorená každému, kto potrebuje podporu v niektorej oblasti svojho života. Medzi široko definované úlohy liečebnej pedagogiky možno zaradiť pomoc pri orientácii, pochopení, hľadaní významu, prebúdzanie záujmu a aktivity, pomoc v nachádzaní vlastných možností zlepšenia situácie, rozvíjanie, rehabilitácia a kompenzácia narušených kľúčových kompetencií, podpora pri vytváraní sebaúcty, vzťahov, začleňovaní do spoločnosti, sprevádzanie v ťažkej životnej situácii a pod.
Činnostná terapia / Ergoterapia
V našom zariadení využívame predovšetkým činnostnú terapiu/ergoterapiu. V praxi sa s činnostnou terapiou alebo ergoterapiou stretneme vo fyzioterapii a liečebnej pedagogike. Obe poňatia majú mnoho spoločného a z veľkej časti sa prekrývajú. My sa snažíme činnostnú terapiu/ergoterapiu realizovať v kontexte liečebnej pedagogiky. Činnostná terapia/ergoterapia, inými slovami liečba zamestnávaním, sa prostredníctvom zapájania do zmysluplných a tvorivých činností snaží rozvíjať motorické, kognitívne, komunikačné, sociálne, osobnostné kompetencie detí, dospievajúcich i dospelých ľudí. Dôležitá je motivácia k vlastnej aktivite, napr. cez prácu vlastnými rukami. Ak je táto schopnosť istým spôsobom obmedzená, treba zároveň hľadať alternatívne spôsoby, ako umožniť sebarealizáciu. To pomáha vytvárať predpoklady k väčšej samostatnosti, k aktívnemu začleneniu sa do spoločnosti či k prežívaniu zmysluplného bytia.
Ciele
Vzhľadom k veku a individuálnej situácii klientov v našom zariadení sa postupne môžu stať aktuálnymi nasledovné ciele: stimulácia vývinu, príprava na školskú dochádzku, prevencia a reedukácia pri problémoch v učení či správaní, podpora kompetencií potrebných pre sociálnu a pracovnú integráciu alebo pre prežívanie zmysluplnosti života. To zahŕňa napr. ponuku vhodných podnetov motivujúcich k vlastnej aktivite a stimulujúcich rozvíjanie jednotlivých kompetencií (jemná motorika, pozornosť, vnímanie, predstavivosť, pamäť, myslenie, emocionalita, komunikácia, sociálne správanie, motivácia, sebaobslužné a pracovné návyky), cvičenia zacielené na alebo (re)habilitáciu alebo kompenzáciu oslabených kompetencií (podobne ako vyššie), vytváranie možností pre sebarealizáciu, rozvíjanie záujmov i pozitívneho obrazu o sebe.
Formy, techniky a činnosti
Pri výbere formy a techník liečebnopedagogickej intervencie je rovnako dôležitý vek, individuálna situácia, silné a slabé stránky klienta, ale i jeho záujmy. Cestou k deťom v predškolskom veku je najmä hra, rôzne hrové zamestnania a krátke tvorivé činnosti. Stretnutia prebiehajú individuálnou formou. U detí v mladšom školskom veku ešte stále prevláda záujem o hru a hrové zamestnania. Postupne sa predlžuje čas venovaný tvorivým činnostiam rôzneho druhu. Individuálne stretnutia sú často kombinované so stretnutiami skupinovými. Deti v staršom školskom veku, dospievajúci a dospelí ľudia pracujú prevažne v menších skupinkách prostredníctvom rozličných tvorivých činností. Ich náročnosť sa postupne, podľa individuálnych možností, zvyšuje, často si sami navrhujú rozsiahlejšie „projekty“. Činnosti, ktoré možno pri činnostnej terapii/ergoterapii využiť, sú rozmanité: hra (senzomotorická, symbolická, konštruktívna, hra podľa pravidiel), výtvarné techniky a ručné práce s rôznym materiálom – kresba (farbičkami, pastelom, fixkami, kriedami, tušom), maľba (vodovými, temperovými, akrylovými, prstovými farbami), grafické techniky (linoryt, monotyp), práca s papierom – trhanie, skladanie, vystrihovanie, lepenie, origami, kašírovanie, výroba ručného papiera, servítková technika, maľba na sklo, kameň, maľba na textil, modelovanie z plastelíny, cesta, keramickej hmoty, hliny, odlievanie sádry, výroba sviečok, zdobenie kraslíc, práca s prírodninami, odpadovým materiálom, šitie, vyšívanie, tkanie na rám, batikovanie, patchwork. Uplatniť sa môže tiež práca s literárnym textom, hudbou, pohybové techniky, relaxačné techniky, techniky stimulujúce pamäť a ďalšie kognitívne funkcie. Podstatným pre výber činnosti, techniky je predovšetkým fakt, aby umožňovala dosiahnutie cieľa a aby ju klient vnímal ako zmysluplnú.